Warsztaty muzyki improwizowanej USŁYSZ TO!
Lubisz eksperyment i improwizację? Chcesz zapoznać się z nowoczesnymi technikami muzycznymi ? Chcesz poznać nowych ludzi o podobnych zainteresowaniach i spędzić czas w miłej atmosferze? Te warsztaty są dla Ciebie!
W ramach warsztatów USŁYSZ TO! Odbędą się:
▪ słuchowisko na temat historii i rozwoju muzyki improwizowanej. Dźwiękowy przegląd stylów i kierunków muzyki eksperymentalnej
▪ ćwiczenia z aktywnego słuchania - słuchanie aktywne (inaczej „słuchanie głębokie” - deep listening) to postawa twórczego uczestnictwa w sonosferze. Jest ważna dla twórców muzyki konkretnej, ekologów dźwięku i artystów zajmujących się nową improwizacją (redukcjonizm, free improv)
▪ nauka preparacji instrumentów i wykorzystania przedmiotów codziennego użytku w kreowaniu muzyki eksperymentalnej
▪ wspólny koncert muzyki improwizowanej
Warsztaty przewidziane są dla młodzieży w wieku 13-18 lat
Obowiązują zapisy, ilość miejsc ograniczona
KIEDY: 19-21.11. (pn-śr) godz. 18.00-19.30
GDZIE: Galeria Labirynt, ul. Grodzka 5a, II piętro
PROWADZĄCY: Konrad Chyl
ZAPISY: galeria@labirynt.com, 81 466 5920
Warsztaty performance "
GRAMY DALEJ "
projekt pilotażowy dla uczniów Zespołu Szkół Plastycznych w Lublinie
prowadzenie: Janusz Bałdyga
"Punktem wyjścia do działań warsztatowych jest mapa postrzegana na wielu poziomach odbioru i
kreacji. Mapa jako znormalizowany zapis określonego fragmentu przestrzeni, mapa
jako zapis osobistej podróży, zamierzeń czy też mapa jako abstrakt z jej
szczególnym estetycznym wymiarem.
Chciałbym byśmy zyskali świadomość realnego uczestnictwa w
procesach przestrzennych, najprostszych, elementarnych. A cóż to są te procesy
? To zmiana miejsca, przeniesienie przedmiotu, rozłożenie na podłodze arkusza
papieru, to są czynności do tej pory postrzegane jako bez znaczenia a przecież
ich powód i skutek mogą mieć zasadnicze znaczenie.
Chciałbym uświadomić im że przekroczenie progu i zatrzymanie
się w wybranym miejscu jest skutkiem ich decyzji, są jak niepodległe figury
szachowe gotowe do gry na własną odpowiedzialność (...)
Innym, istotnym elementem naszej pracy jest często
marginalnie traktowany czas. Nie powinien być on wartością narzuconą, kończy
się gdy działanie ulega wyczerpaniu.
Uczestniczący w takim procesie człowiek bez względu na rolę
twórcy czy obserwatora, staje wobec faktu wiarygodnego, uczestnictwo staje się
naturalną konsekwencją.
Moją intencją jest usytuowanie uczestnika projektu wewnątrz
a nie na zewnątrz dzieła. To zasadniczo zmienia standard odbioru i buduje inny
standard odpowiedzialności.
Kluczowym wydaje się
słowo uczestnictwo i idący za nim odbiór kreatywny a więc otwarty.
Znakiem, który chciałbym zaproponować jako punkt wyjścia jest mapa Polski i
mapa Lublina, mam nadzieję że szybko uda nam się skoncentrować na mapie naszej
obecności - na sali, którą dano nam do pracy.
Mapa - rozpoznawalny w zależności od doświadczeń znak,
stanowi graficzny obraz konkretnego państwa, miasta, obszaru etc.
Kontur Polski jest czytelny dzięki doświadczeniom szkolnym i
potocznej ikonografii
informacyjnej np. prezentowanej codziennie telewizyjnej
prognozie pogody.
Zastanówmy się nad ikonami naszych osobistych, prywatnych
doświadczeń związanych z konkretnym miejscem.
Mapa miasta często korygowana nie stanowi powszechnie
czytelnej ikony, może jej fragmenty zawierające szczególnie charakterystyczne
układy ulic i placów.
W przypadku mapy miasta mamy do czynienia z innym uboższym
potencjałem informacyjnym.
Rozpoznajemy bezbłędnie kontur Włoch, kontur Rzymu sprawia
nam zasadniczy problem.
Musimy się zastanowić nad ikonicznym charakterem mapy jako
obrazu, grafiki.
Kolejnym zasadniczym problemem jest umiejscowienie warsztatu
wobec artystycznych i edukacyjnych doświadczeń ucznia szkoły artystycznej.
Chciałbym go umocować w przestrzeni intermedialnej pomiędzy dyscyplinami które
stanowią filary naszej kultury ale też
doświadczenia młodych uczestników projektu takich jak malarstwo, rzeźba,
rysunek czy słowo w jego literackiej i poetyckiej formule.
Chciałbym ten warsztat odnieść bardziej do istoty i
standardu obecności niż jego związków np. ze sztuką performance czy
akcją.
Proponuję warsztat otwarty, nie skupiony na jednej
dyscyplinie sztuki, podejmujący kreację i odbiór przekazu opartego na wspólnej obecności
w określonej przestrzeni, czasie i miejscu.
I właśnie doświadczenie istoty tych pojęć niezbędnych w
pracy każdego artysty stanowić będzie ważną część naszego warsztatu."
Janusz Bałdyga - urodzony w Lublinie, zajmuje się sztuką performance, rysunkiem, jest autorem obiektów, instalacji, działań ulicznych i realizacji przestrzennych. W 1979 roku obronił dyplom w pracowni profesora Stefana Gierowskiego na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Był współzałożycielem i członkiem grupy twórczej Pracownia Dziekanka, zwanej również Bałdyga-Onuch-Szajna. Wraz z Jerzym Onuchem i Łukaszem Szajną prowadził Galerię Pracownia w Studenckim Centrum Środowisk Artystycznych „Dziekanka” w latach 1976-79. Od 1976 roku stale współpracuje z teatrem Akademia Ruchu. Od lat prowadzi warsztaty performance, jest profesorem Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz